.... Tips to enhance your presentation skills .. نصائح لتحسين مهارات تقديم العروض ....

.... By Nancy Habeeb Bou Saleh

Having presentation skills is very essential and valuable in today’s business world. Regardless if you are making a sale to a potential client, promoting your business at an event, delivering a message to the audience, speaking at a small business conference or building a business relationship, you should have good presentation skills.

Many of you may not be comfortable with delivering a presentation as public speaking can be remarkably nerve-racking. So here are few tips that can help you improve your presentation skills and deliver better presentations.

1. Research and get to know your audience

..

امتلاك مهارات العرض له ضرورة وقيمة في عالم الأعمال اليوم. فبغضّ النظر عمّا إذا كنت تُتِمُّ عمليّة بيع لعميل محتمل، تروّج لنشاطك التّجاري في حدث ما، توصل رسالة إلى الجمهور، تتحدّث في مؤتمر صغير للأعمال أو تبني علاقة عمل، يجب أن تتمتّع بمهارات عرض جيدة.
قد لا يرتاح الكثيرون في تقديم عرض إذ قد يتسبّب لهم التّحدّث العلنيّ بتوتّر ملحوظ في الأعصاب. لذا، في ما يلي بعض النّصائح الّتي يمكن أن تساعدك على تحسين مهارات العرض وتقديم عروض أفضل.
١ - أجرِ الأبحاث وتعرّف على جمهورك ....

1.jpg

.... Your message is only effective if the people on the other side are in the right place to receive it. Therefore, make sure you know what type of audience you’ll be presenting to and adjust the way you deliver information accordingly. For example, your presentation style will be different if your audience are seniors of a business or on the other hand a group of students.

2. Prepare
Regardless of the type of presentation, don’t wait until the last minute to start preparing. Start thinking about the content of your presentation as preparation is a major step you should follow to enhance your presentation skills.

This includes researching your topic, organizing your material and structuring your presentation. Before you do anything, you need to consider the structure of your presentation and make sure that the topics flow well, as poorly prepared presentations often reflect a lack of understanding of the topics.

Remember: You will need to grab the audience’s attention within the first 30 seconds.

3. Practice
Now that you know who your audience is, and after you have prepared all the material, you'll need to rehearse your presentation multiple times. Do a practice run for a friend or colleague, or try recording your presentation and playing it back to evaluate which areas need work.

4. Keep calm and smile
Being calm just before you start speaking is very important in order to give a convincing presentation. Also make an effort to smile throughout your presentation. Putting on a smile does not only make you more likeable, it makes you healthier and it can greatly improve your mood and definitely helps you feel less nervous.

5. Focus on your audience and interact with them
Don’t spend the presentation staring at your notes or at the screen. It is very important to look at your audience, maintaining eye contact and acknowledging their presence. Doing so helps to maintain the audience's interest and encourages them to believe that you are genuinely interested in talking to them.

6. Be enthusiastic
For a presentation to be successful, enthusiasm and energy are essential ingredients. Enthusiasm is infectious. If you are passionate and enthusiastic about your presentation, then your audience will instantly engage with you. Your enthusiasm and passion have the power to persuade them to believe in what you are saying.

..

رسالتك تكون فعّالة فقط إذا كان الناس على المقلب الآخر، في المكان المناسب لتلقّيها. لذلك، تأكّد من معرفة نوع الجمهور الذي ستقدّم له العرض وقُم بتعديل طريقة تقديم المعلومات على هذا الأساس. على سبيل المثال، إذا كان جمهورك من المدراء، سيكون أسلوب العرض مختلفاً عنه فيما لو كان الجمهور مجموعة من الطّلاب.

٢ - حضِّر عرضك
بغضّ النظر عن نوع العرض، لا تنتظر حتى اللحظة الأخيرة لبدء التّحضير له. إبدأ التّفكير في المحتوى الذي ستقدّمه في عرضك لأنّ الإعداد خطوة بالغة الأهمّيّة يجب اتّباعها لتعزيز مهارات العرض.
وهذا يشمل إجراء الأبحاث حول موضوعك، تنظيم موادّك وهيكلة العرض. قبل القيام بأيّ شيء، تحتاج إلى النّظر في بنية العرض والتّأكّد من أنّ الموضوعات فيه تتوالى بسلاسة. فالعروض الّتي لم يتمّ التّحضير لها بشكل جيّد تعكس أحياناً كثيرة عدم فهم للموضوعات.
تذكّر: ستحتاج إلى جذب انتباه الجمهور خلال الثّواني الثّلاثين الأولى.

٣ - تمرَّن
الآن وبعد أن بتّ تعرف جمهورك، وبعد أن حضّرت جميع المواد، ستحتاج إلى التّمرّن على تقديم العرض لمرّات عدّة. قم بالتّجربة أمام صديق أو زميل، أو حاول تسجيل العرض الذي تقدّمه وتشغيله من جديد لتقييم النّقاط التي تحتاج إلى تعديل.

٤ - حافظ على الهدوء والابتسامة
أن تكون هادئاً قبل البدء في التّحدّث أمر مهمّ جدّاً من أجل تقديم عرضٍ مقنع. وكذلك بذل جهد للابتسام خلال تقديمك للعرض. فالابتسام لا يجعلك فقط أكثر جذباً للإعجاب، بل أيضاً أكثر صحّة. ويمكن أن يحسّن مزاجك بشكل كبير، ويساعدك بالتّأكيد على الشعور بالهدوء والتّخلّص من التّوتّر.

٥ - ركِّز على جمهورك وتفاعل معه
لا تقضِ الوقت أثناء تقديمك العرض بالتّحديق في الملاحظات المدوَّنة أو بالشّاشة. من المهمّ جدّاً أن تنظر إلى جمهورك، وتحافظ على الاتّصال البصريّ مع الجمهور والاعتراف بأهمّيّة وجوده. القيام بهذه الأمور يساعد في الحفاظ على اهتمام الجمهور ويشجّعهم على الّتصديق بأنّك مهتمّ حقّاً بالتّحدّث إليه.

٦- كُن متحمَّساً
الحماس والطّاقة من المكوّنات الأساسيّة لنجاح العرض المقدَّم. الحماس مُعدٍ. إذا كنت متحمّساً وشغوفاً بتقديم عرضك، سيتفاعل جمهورك معك فوراً. لحماسك وعاطفتك القدرة على إقناع جمهورك بأن يصدّق ما تقوله.

....

 

 

Untitled-1.jpg

.... 7. Use visuals and video
Support your presentation with easy-to-understand visuals that don’t take your audience’s attention away from what you’re saying.

Video has also obvious uses in presentations. To make your presentations more compelling, harness the power of the narrative with video. Used well, video can be a very effective and powerful presentation tool and a well-placed video can take your presentation to the next level.

8. Bonus tips

  • During the day of the presentation, always arrive early so you can relax and get adapted to the presentation space and familiarize yourself the audience.

  • Pay attention to your voice, your body, and your attitude.

  • Put away the distractions: Switch off your mobile phone as it’s pretty rude to use your phone during the presentation.

Conclusion
The ability to present your ideas in a clear, confident, and authentic manner can make a huge difference in your business (and personal) success.

Giving a presentation can be tough. But remember that any presentation, no matter how complicated or lengthy, can be delivered in a manner that will make it interesting for your listeners with the above tips.

As I mentioned earlier, videos enhance nearly every presentation. Ready to start using videos in your presentations? We got you covered.

Contact us and let’s discuss your video production needs.

..

٧- استخدم المرئيّات والفيديو
إدعَم عرضك ببصرّيّات سهلة الفهم لا تُبعِد انتباه جمهورك عمّا تقوله.
وللفيديو أيضاً استخدامات واضحة في تقديم العروض. لجعل العروض أكثر إقناعاً، عليك الدّمج بين قوّة السّرد والفيديو. في حال استُخدِم بشكل صحيح، يمكن للفيديو أن يكون أداة عرضٍ فعّالةً جدّاً وقويّةً وهو قد ينقل عرضك إلى المستوى التّالي.

٨ - نصائح مجّانيّة

  • في يوم العرض، عليك أن تصل دائما في وقت مبكر حتى تتمكّن من الاسترخاء والتّكيّف مع المساحة الّتي ستقدّم فيها العرض والتّعرّف على الجمهور.
  • إنتبه لصوتك، جسمك، وسلوكك.
  • إبتعد عن الإلهاءات: أطفئ هاتفك المحمول إذ من غير اللّائق إطلاقاً استخدامه خلال تقديمك للعرض.

خلاصة
يمكن للقدرة على تقديم أفكارك بطريقة واضحة، واثقة، وحقيقيّة أن تحدِث فارِقاً كبيراً في نجاح عملك وفي نجاحك الشّخصيّ.
إنّ تقديم عرض يمكن أن يكون صعباً. لكن تذكّر أنّ أيّ عرض، مهما كان معقّداً أو طويلاً، يمكن مع النّصائح المذكورة أعلاه، تقديمه بطريقة تجعله مثيراً لاهتمام المستمعين.

وكما ذكرت سابقا، فإنّ مقاطع الفيديو تعزّز تقريباً كلّ عرض تقدّمه. هل أنت مستعدّ لبدء استخدام الفيديو في العروض؟ نحن نغطّيك
تواصل معنا لمناقشة احتياجاتك في إنتاج الفيديو.

....